Mindfulness voor particulieren

Door de werkelijkheid te aanvaarden en bewust aandacht te geven aan jezelf en alles om je heen is het mogelijk om innerlijke kalmte en rust te bereiken.

Mindfulness is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, hij combineerde westerse psychologie met oosterse wijsheden. De MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) training is ontstaan eind jaren ‘ 70 en oorspronkelijk opgezet voor mensen met een (chronische) ziekte of pijn. Inmiddels wordt de training over de hele wereld gegeven voor allerlei mensen met verschillende achtergronden (ziekte, burn-out, psychische problemen, zelfontwikkeling etc.)

Mindfulness kun je letterlijk vertalen met ‘aandacht’ of ‘opmerkzaamheid’. Het betekent zonder oordeel, met open en milde aandacht kijken naar dit moment. Door op een open en accepterende wijze aandacht te geven aan alles wat zich nu in je leven voordoet krijg je meer zicht op wie je bent en welke keuzes je maakt.

 In tijden van stress, grote drukte, pijn etc. zijn we snel geneigd te reageren op onze ‘automatische piloot’. Gevolg hiervan is dat de stress, pijn, emoties, gedachten etc. juist toenemen. Op deze manier kom je in de bekende vicieuze cirkel terecht. In de trainingen leer je dit proces te stoppen, je bewust te worden van je automatische patronen en jouw manier van reageren door stil te staan bij je gevoelens, gedachten en ervaringen. Hierdoor ben je in staat om bewust andere keuzes te maken in het leven.


Mindfulness training

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een stiltedag. Je leert ontstressen en op een milde manier naar jezelf te kijken zodat het zelfvertrouwen vergroot wordt.
Lees meer

Mindfulness opfristraining

In deze opfristraining gaan we vooral veel oefenen in een groep van oud-deelnemers, delen we ervaringen rondom de integratie van de Mindfulness in je dagelijks leven en komen er oude en nieuwe meditaties, oefeningen aan de orde.
Lees meer

Individueel Mindfulness traject

Met behulp van gesprekken en verschillende (mindfulness) oefeningen leer je naar jezelf te kijken, herken je (re)acties en door met aandacht in het nu te leven kun je makkelijker keuzes maken.
Lees meer