slaap eerste levensbehoefte

DOOR JUDITH HOGEWEG - JANUARI 2022

SOCIALE DIEREN IN HART EN NIEREN

Mijn cliënt laten we hem Bram noemen, moet huilen als hij zijn verhaal doet, de eerste keer dat we elkaar spreken. Hij voelt zich somber en ellendig. Hij vertelt dat hij zich op zijn werk heel naar behandeld voelt. Een klus die hij altijd met veel plezier deed, namelijk het maken van de roosters voor het team, is hem afgenomen door zijn leidinggevende. Niet omdat het niet goed zou gaan, zegt hij, maar omdat sommige collega’s zich achtergesteld voelden, terwijl hij de roostering juist altijd zo eerlijk mogelijk probeert te doen. Hij heeft het idee dat zijn leidinggevende hem heeft laten vallen, om een conflict met de betreffende collega’s uit de weg te gaan. Bram is erg van de kaart, hij vindt het zó oneerlijk.

Wij mensen zijn sociale wezens, met alle mooie kanten van dien. Uit contact met anderen halen we steun, liefde, waardering. We lachen met elkaar en we helpen elkaar in tijden van nood. Maar het contact met anderen kan ook een bron van stress zijn. Iedereen kent ook gevoelens van eenzaamheid, afwijzing, onbegrip, teleurstelling. Het komt geregeld voor dat juist dit soort negatieve gevoelens de belangrijkste reden zijn dat mensen hulp zoeken. Ze lopen vast in contact met (sommige) mensen en dit kan zo overheersend zijn dat zij allerlei klachten ontwikkelen zoals somberheid, stress of angst.

Patronen herkennen
Bram en ik gaan samen na wat hem zo kwetst in het gedrag van zijn leidinggevende. Hij voelt zich vooral ‘opzij gezet’, afgewezen. Dit gevoel heeft hij wel vaker, bijvoorbeeld bij één van de kinderen van zijn partner, die in zijn ogen weinig hartelijk naar hem is. Hij heeft al jarenlang een fijne relatie met zijn partner, maar zou wel willen dat zij meer voor hem op kwam, ook al begrijpt hij wel dat ze tussen twee vuren zit.

In het contact met anderen komen we vaak in steeds dezelfde patronen terecht. We reageren meestal ‘op de automatische piloot’ op dat wat ons overkomt. Sommigen voelen zich snel afgewezen, zoals Bram. Anderen hebben het idee het altijd gezellig te moeten houden en conflicten te moeten vermijden. Weer anderen hebben het idee niet gehoord te worden, of voelen zich beter dan de rest.

De therapie van Bram start met het verder uitpluizen van zijn automatische reacties. Hij houdt enkele weken bij wanneer hij dat gevoel van afwijzing ervaart, en schrijft op wat hij op die momenten precies voelt, denkt en doet. Hoewel er wel wat verschillen zijn tussen de momenten van afwijzing, komt hij erachter dat er een duidelijke rode draad is: hij denkt vaak dat hij niet goed genoeg is. En hij heeft ook het idee zich niet te kunnen verdedigen, dat de ander toch niet luistert. Daardoor zegt hij meestal maar niks. Maar boos en verdrietig maakt het hem wel, waardoor hij zich terug gaat trekken.

“Het helpt Bram om zich bewust te worden van zijn automatische reacties, en te begrijpen waar deze vandaan komen.”

De bron vinden
Ik vraag aan Bram of hij weet hoe hij geleerd heeft dat hij niet goed genoeg zou zijn? Hoe is dat idee in zijn hoofd terecht gekomen? Bram weet dat precies. Hij vertelt dat zijn vader hem altijd vergeleek met anderen. Zijn vader was erg gevoelig voor status, en ging zelfs zo ver dat hij ronduit leugens vertelde aan de buitenwereld. Bijvoorbeeld dat Bram de eerste prijs had gewonnen bij een schaakwedstrijd, terwijl het eigenlijk de derde prijs was. Of hij vergeleek hem met zijn neven, die naar het VWO gingen, terwijl Bram ‘maar’ MAVO deed. Bram voelde zich in de ogen van zijn vader nooit goed genoeg. En Bram ontwikkelde ook een afkeer tegen ‘nep’ of oneerlijk gedrag.

Van weten naar voelen
Het helpt Bram om zich bewust te worden van zijn automatische reacties, en te begrijpen waar deze vandaan komen. Hij gaat steeds meer inzien dat hij zich niet minder hoeft te voelen dan een ander. Toch voelt het soms nog steeds zo. We besluiten om met behulp van EMDR enkele herinneringen ‘te bewerken’ die hem sterk het gevoel geven niet goed genoeg te zijn. Sowieso voelt hij dat nog sterk als hij denkt aan het gesprek met zijn leidinggevende waarin deze vertelde dat hij de roostering niet meer mocht doen. Maar ook enkele herinneringen aan zijn vader pakken we aan met EMDR. Mede hierdoor raakt Bram steeds meer overtuigd, ook in zijn hart, dat hij mag zijn wie hij is. ‘Eigenlijk’, zegt Bram aan het einde van de therapie, ‘zegt het meer over mijn leidinggevende dat hij zich zo opstelde dan over mij, toch?’. Dat kan ik beamen. Ook Bram’s leidinggevende zal patronen hebben in zijn omgang met anderen, die hij op zijn beurt ook weer ergens heeft opgedaan. Dat maakt ons samenleven en verbonden zijn met elkaar niet altijd makkelijk, maar wel heel interessant en de moeite waard!

Nieuws

het zorgen zat
INSIDE STORIES
Ben je als ouder eindeloos verantwoordelijk voor je (jong) volwassen kinderen? LEES MEER
INSIDE STORIES
Lees over Bernadette die door te leven in het nu weer energie heeft gekregen. LEES MEER

WAT IS STRESS
Leer hoe je voldoende ontspanning inbouwt en hersteltijd neemt na een periode met veel stress.
LEES MEER (PDF)

GOED VOOR JE PRIVACY
Villa Uitzicht zet ZIVVER in om vertrouwelijke informatie veilig te versturen. LEES MEER

Over de Villa

Hoe kan ik bewuster werken? Op welke manier kan ik mijn energie vasthouden? Hoe kom ik optimaal tot mijn recht in het werk?

Villa Uitzicht B.V.

Zijlweg 199
2015 CK Haarlem

KvK 27324478
BTW NL819810393B01

Hulp en advies

Altijd bereikbaar
  • 023 - 751 0341

Over de Villa

Hoe kan ik bewuster werken? Op welke manier kan ik mijn energie vasthouden? Hoe kom ik optimaal tot mijn recht in het werk?

Villa Uitzicht B.V.

Zijlweg 199
2015 CK Haarlem

KvK 27324478
BTW NL819810393B01

Hulp en advies

Altijd bereikbaar
  • 023 - 751 0341

Over de Villa

Hoe kan ik bewuster werken? Op welke manier kan ik mijn energie vasthouden? Hoe kom ik optimaal tot mijn recht in het werk?

Villa Uitzicht B.V.

Zijlweg 199
2015 CK Haarlem

KvK 27324478
BTW NL819810393B01

Hulp en advies

Altijd bereikbaar
  • 023 - 751 0341
Agenda  |  Nieuws  |  LinkedIn  |  Contact

Agenda  |  Nieuws  |  LinkedIn  |   Contact

Agenda  |  Nieuws  |  LinkedIn  |   Contact